Rodzaje audytów – jakie się wyróżnia? Sprawdź to!

Zarządzanie jakością wymaga wprowadzenia procedur, które pomagają wychwytywać niedociągnięcia w działalności organizacji i znajdować rozwiązania eliminujące je. W tym celu m.in. prowadzi się audyty. Wyróżnia się ich trzy podstawowe typy – wewnętrzny, zewnętrzny i warstwowy. Już teraz poznaj każdy z nich.
Przeczytaj również: Czym jest audyt zewnętrzny? Sprawdź to!
Audyt wewnętrzny
Tym terminem określa się czynności mające na celu zbadanie, czy zachodzące w danej organizacji procesy są odpowiednie, by osiągnąć wyznaczony cel. Ponadto wskazuje się działania mogące poprawić aktualny stan. Warto pamiętać, że mimo wykonywania ich przez organ wewnętrzny, muszą być w pełni obiektywne. Badań dokonuje się w oparciu o określone wzorce, przepisy i standardy, jakie przyjęła dana jednostka. Ich wyniki dostępne są wyłącznie dla osób zarządzających konkretną działalnością. W wybranych podmiotach audyty wewnętrzne są koniecznością. Tak jest np. w przypadku organów Samorządu Terytorialnego.
Przeczytaj również: Jak znaleźć pracę w Holandii bez znajomości języka?
Audyt zewnętrzny
Zasady tego typu badań są podobne jak w przypadku audytu wewnętrznego. Kierując się określonymi standardami, audytor sprawdza jakość procesów zarządzania, produkcji lub zgodność stosownej dokumentacji z finansami danej instytucji, poszukując ewentualnych nieprawidłowości. Ponadto w raporcie proponowane są rozwiązania, jakie miałyby na celu polepszenie kondycji danej organizacji lub określonego jej obszaru. Główna różnica między tymi dwoma typami badań leży w tym, kto pełni funkcję audytora. W tym przypadku wybiera się zewnętrzny podmiot, mający stosowną certyfikację. Zlecającym może być np. partner biznesowy firmy lub sama jednostka audytowana, która chce uzyskać certyfikację.
Przeczytaj również: Czy możliwa jest praca w Holandii bez znajomości języka niderlandzkiego?
Audyt warstwowy
Jak sama nazwa wskazuje, w przypadku tego audytu badania wykonywane są warstwowo, tj. na różnych szczeblach. Są one więc dużo szerzej zakrojone i pozwalają spojrzeć na ogół procesów zachodzących w danej organizacji. W przypadku audytów warstwowych kontrolerami są praktycznie wszyscy pracownicy jednostki – nie tylko na szczeblu kierowniczym, ale i m.in. osoby sprawdzające jakość finalnego produktu.
Audyt – badanie niezbędne w systemie zarządzania jakością
Właściwie przeprowadzony audyt korzystnie wpływa na działanie całej organizacji. Dzięki niemu można wyeliminować wszelkie nieprawidłowości związane z zarządzaniem nią, jak i w zachodzących w niej procesach. Należy jednak pamiętać, że zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne badania muszą być wykonane przez wykwalifikowanych specjalistów.
Kategorie artykułów
Polecane artykuły

Jakie korzyści płyną z wyboru TIR-ów mega wymiary dla firm transportowych?
Wybór odpowiednich pojazdów transportowych ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacji logistycznych. TIR-y mega, dzięki swoim unikalnym wymiarom i możliwościom ładunkowym, oferują szereg korzyści dla firm zajmujących się transportem. Warto zainwestować w te pojazdy, aby poprawić jakość świadczo

Jak monitory reklamowe wewnętrzne mogą zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie?
Monitory reklamowe wewnętrzne zyskują na znaczeniu jako kluczowy element strategii marketingowych, przyciągając uwagę klientów i zwiększając ich zaangażowanie. Dzięki dynamicznemu wyświetlaniu treści skutecznie komunikują się z odbiorcami, co ma bezpośredni wpływ na podejmowane przez nich decyzje za